تبلیغات
جزیره

جزیره
این وبلاگ تا اطلاع ثانوی تعطیل است.. 
قالب وبلاگ

كمی در هوای ژان ژاك سامپه

آنها بلد نیستند فلوت بزنند

:
مارتین پبل می‌توانست پسر شادی باشد، مثل خیلی از بچه های دیگر. اما متأسفانه در شرایطی سرخ می‌شد و در شرایطی دیگر نه. وقتی باید سرخ می‌شد، نمی‌شد و وقتی نباید، سرخ می‌شد.این سرآغاز ماجراهای «مارتین پبل»، پسری است که «ژان ژاک سامپه»، تصویرگر و نویسنده فرانسوی آن را خلق کرده است. این تصویرگر و نویسنده برجسته فرانسوی، 17 اوت 1932 در «بوردو»، شهری در جنوب غربی فرانسه زاده شد.سامپه هم مثل خیلی از مشاهیر با استعداد دنیا، در مدرسه دانش‌­آموز درس‌خوان و منظمی نبود و خیلی زود از مدرسه اخراجش کردند.او به دنبال یک حرفه جدید، در امتحانات ورودی کارمندان پست، بانک و راه ­آهن رد شد. حالا سامپه مجبور بود از صبح تا عصر خانه به خانه در بزند و پودر دندان بفروشد. گاهی هم نوشیدنی به در خانه‌­ها برساند.

سامپه در این باره می‌گوید: «قبل از این­‌که طراحی را شروع کنم، دست به خیلی کارها زدم، اما هیچ‌­کدام­شان دوام نداشت. سعی کردم در یک بانک مشغول به کارشوم، در اداره پلیس، حتی مدتی کارمند تأمین اجتماعی بودم، اما همه‌­شان مرا اخراج کردند. این‌جا بود که تصمیم گرفتم طراح شوم. بالاخره باید یک کاری می‌­کردم و خب طراحی تنها انتخاب من بود. انتخاب ­های قبلی مأیوسم کرده بودند.»سامپه در نهایت وارد ارتش شد و همان‌جا بود که بیشتر اوقاتش صرف طراحی می ­شد. به قول خودش: «ارتش تنها جایی بود که هم به من شغل داد و هم جایی برای خواب.»سامپه ساعت­‌های طولانی از وقتش را در ارتش صرف نگهبانی می­‌کرد و در این ساعات کشدار غرق در تنهایی مشغول طراحی می‌‌شد. طراحی ذهن او را به هیجان می‌­آورد و اوقات کسالت‌­بار نگهبانی را برایش لذت‌بخش می­‌کرد. بعد از این­‌که از ارتش مرخص شد، به پاریس نقل مکان کرد و کار با «رنه گوسینی»، نویسنده و طراح مشهور فرانسوی را آغاز کرد. گوسینی خالق داستان‌های جذاب «لوک خوش شانس» بود و سامپه در طراحی شخصیت بانمک بوشوگ و دالتون­‌ها کمک زیادی به او کرد.حاصل همکاری این دو هنرمند خوش‌ذوق مجموعه داستان­‌های کمیک«نیکلا کوچولو» بود که در سال 1950 منتشر شد.نیکلا و هم­‌کلاسی‌هایش برای گروه سنی کودک و نوجوان طراحی شده بودند، اما ماجراهای نیکلا آن­‌قدر جذاب بود که حتی بزرگ‌­سالان هم از خواندنش لذت می‌­بردند.این مجموعه جذاب که پر از تصویرگری­‌های بامزه و دوست­ داشتنی سامپه هستند، در ایران توسط انتشارات هرمس(کیمیا) منتشر شده­‌اند.بالاخره سامپه به جمع طراحان کمیک استریپ فرانسوی پیوست. کمیک استریپ همیشه مورد علاقه فرانسوی ­ها بوده و هست و سامپه خیلی زود توانست خودش را در این زمینه نشان دهد.علاوه بر این او کاریکاتورهایی رنگی و بدون شرح می­‌کشید و بدون این­‌که کلمه‌­ای به این کاریکاتورها اضافه کند منظورش را فقط با نقاشی می‌رساند. این کاریکاتورها گاهی روی جلد نشریات تراز اول امریکا و اروپا نقش می‌بستند.بعضی‌ها می‌گفتند سامپه در یک صفحه کوچک کاریکاتورهایی می‌­کشد که یک داستان زیبا در دل خود دارند.در سال 1952 سامپه برنده جایزه شد. این جایزه هرساله به طراحان آماتوری اهدا می‌­شد که تازه می‌خواستند کار حرفه‌­ای خود را شروع کنند.کاریکاتورها و طرح­‌های خلاقانه سامپه تا سال­‌ها روی جلد نشریه «نیویورکر» چاپ می­‌شد و بخش کمیک استریپ هفته نامه «لومَچ» مدتی طولانی توسط سامپه طراحی و اجرا می‌­شد.اما شهرت سامپه زمانی به اوج رسید که نشریه «پیلوت» ماجراهای «نیکلاکوچولو» را چاپ کرد. این نشریه که بیشتر صفحه‌­هایش پر از کارتون و کمیک استریپ بود، نقش بسیاری در مطرح کردن هنرمندان کاریکاتوریست آن زمان داشت.«نیکلا کوچولو» انقلابی در ادبیات کودک آن دوره به وجود آورد. نیکلا کودکی بود که ماجراهایش نه تنها برای کودکان جذاب و دوست‌داشتنی بود، بلکه بزرگ‌ترها را هم به دنیای ساده و پر از شیطنت کودکی می‌­برد.با این­‌که بیشتر این طرح‌­ها خنده‌دار بودند سامپه معتقد است:«من به هیچ عنوان در طرح­‌هایم کسی یا چیزی را مسخره نمی‌­کنم. اصلاً چه‌طور می‌‌توانم این کار را بکنم، وقتی خودم را در طرح‌هایم بازمی­‌یابم؟!»اما ذهن سامپه به سؤال­‌های ساده جواب­‌های خنده‌­دار می‌دهد: خیلی از شخصیت­‌های طراحی شده توسط این کاریکاتوریست در حال نواختن ساکسیفون هستند. سامپه می‌‌گوید:«خب معلوم است که چرا ساکسیفون می‌زنند! خیلی ساده است، چون بلد نیستند فلوت بزنند!» عشق به موسیقی همیشه در قلب سامپه بود:« همیشه دلم می­‌خواست موسیقی‌دان شوم، اما وقتی دیدم موسیقی‌دان­‌ها چه زندگی سختی دارند، از این کار منصرف شدم.»سامپه اما با دنیای مدرن میانه خوبی ندارد. مثلاً اگر قرار باشد که همین الان یک کامپیوتر را بکشد، کامپیوتری خواهد کشید که سال‌‌هاست از رده خارج شده است.خودش می­‌گوید: «عاشق اینم که صحنه­‌هایی از خیابان بکشم.اما وقتی نوبت به کشیدن ماشین‌‌ها می‌­رسد، ماشین‌های مدل عهد بوق را می‌­کشم. از این­‌که ماشین‌های امروزی را بکشم متنفرم. آن­ها خیلی سریع و خیلی کارآمد هستند، اما جذابیت ندارند.برای من دنیای مدرن فاقد جذابیت است. نمی‌‌خواهم بگویم همه‌چیز در گذشته بهتر از حال بوده، چون این‌طور نبوده.اما می‌­شود گفت بهتر به­‌نظر می‌رسیده، یا دست­‌کم در نظر من جذاب­‌تر است.» در طرح­‌های ساده و دوست‌داشتنی سامپه خبری از جنگ و جرم و جنایت نیست.سامپه بیشتروقت‌‌ها نیمه روشن زندگی را نقاشی می­‌کند.شاید به همین دلیل است که نقاشی­‌های سامپه زمان و مکان ندارند و هرکسی در هر کجای دنیا می‌تواند آن­ها را ببیند و بخندد و به مفهومشان پی ببرد. سامپه بیشتر دوران زندگی‌اش را در پاریس گذرانده و حالا در یک آپارتمان در محله مون‌پارناس پاریس زندگی می­‌کند؛ جایی که طراحی­‌ها و کاریکاتورهای رنگارنگش در قاب ­هایی ساده به دیوار تکیه داده‌­اند و منتظر برگزاری نمایشگاهی جدید در یک جای جدید هستند.در ایران کتاب­‌های فراوانی از سامپه ترجمه و چاپ شده، اما «مارتین پبل» یکی از خواندنی­‌ترین آن­هاست.مارتین پبل پسری است که به­‌خاطر مسائلی بی‌­خود صورتش سرخ می­‌شود. این مسئله او را آزار می­‌دهد.تا این‌که با «رودی راکت» آشنا می­‌شود.رودی هم به خاطر مسائلی کم اهمیت عطسه می‌کند.همین باعث می­‌شود تا بین مارتین و رودی یک دوستی عمیق شکل بگیرد.«اوقات خوش» هم کتاب دیگری از سامپه‌ است که مجموعه‌ای از کاریکاتورهای اوست.این دو کتاب را فاطمه کاوندی ترجمه کرده و نشر نظر منتشر کرده است.

 


[ 1390/07/30 ] [ 06:46 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

آشنایی با 15 راز دکوراسیونی

 

 

دکوراسیون یک خانه ریزه‌کاری‌های زیادی دارد تا در یک جمع‌بندی بتوان به نتیجه دلخواه دست یافت. در زیر با 15 مورد آن آشنا می‌شوید.

1- دکوراسیون با یک جفت کوسن ( بالشتک ) ضعیف به نظر می‌رسد، از دو جفت کوسن با رنگ، طرح و جنس متفاوت استفاده کنید.
2- تخت‌خواب‌های کوتاه، اتاق‌خواب‌های کوچک را کوچک‌تر نشان می‌دهند. از تخت‌هایی با پایه‌ها و تاج بلند استفاده کنید تا اتاق‌خوابتان بزرگ‌تر به نظر برسد.
3- رنگ‌های تیره در فضاهای بزرگ جلوه خاصی به دکوراسیون می‌دهند. برای روشن‌تر شدن چنین فضایی، از مبلمان و وسایل روشن و متضاد با رنگ دیوار استفاده کنید.
4- یکی از سریع‌ترین روش‌های تغییر درهای کشویی فرسوده، کاغذ دیواری کردن آن‌هاست.
5- هیچ قانونی در این که اتاق‌نشیمن حتما باید مبل راحتی داشته باشد، وجود ندارد. اگر در اندازه جا محدودیت دارید، می‌توانید از چهار عدد مبل استیل جمع‌وجور استفاده کنید.
6- شما هیچ وقت از رنگ کرم خسته نخواهید شد.
7- از
وسایل چندمنظوره استفاده کنید تا با به کار بردن آن‌ها در جاهای مختلف نهایت استفاده را از فضا ببرید.
8- با قرار دادن یک سینی مستطیل چوبی بلند روی کاناپه‌های کوچک، از آن‌ها به عنوان میز مخصوص برای خوردن چای یا قهوه‌ استفاده کنید.
9- بودن در اتاقی با پایه‌های زیاد میز و صندلی، افراد را عصبی می‌کند. برای رفع این مورد برای بعضی مبل‌ها از پیراهن یا روکش مبل به خصوص در فصل سرما استفاده کنید.
10- رنگ طلایی جلوه خاصی داشته، استفاده از آن در بعضی جاها مانند یک
اتاق‌ پذیرایی کلاسیک گرمی خاصی به محیط می‌دهد.
11- هیچ چیز مانند یک گلدان طبیعی بزرگ، برای پر کردن گوشه دنج و بی‌روح یک اتاق بزرگ مناسب نیست.
12- بهترین صندلی‌های میز ناهارخوری نوع چرمی بادوام است، انتخاب چرم سفید برای صندلی‌های چوبی
قهوه‌ای تیره، شیک بوده، جلوه زیادی خواهد داشت.
13- اگر علاقه‌ای به صندلی‌های میز ناهارخوری 8 نفره ندارید، یا 32 پایه آن‌ها برایتان ناخوشایند و به نظرتان شلوغ و دست‌وپاگیر می‌رسند، می‌توانید از تعداد صندلی‌ها کم کرده، به جای بعضی از آن‌ها از نیمکت یا کاناپه استفاده کنید.
14- هماهنگی بین رنگ‌ها را از یاد نبرید.
15- در هنگام خرید، تناسب بین اندازه وسایل و فضای خانه را در نظر بگیرید.

 


[ 1390/07/30 ] [ 06:44 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

آلبوم مردی که لب نداشت با صدای شاملو


آخرین آلبوم منتشرنشده با صدای احمد شاملو با عنوان مردی که لب‌نداشت به آهنگسازی پیام جهانمانی از سوی انتشارات ماهور به بازار موسیقی عرضه شد. این آلبوم  بر اساس داستانی است که از قرار زنده‌یاد احمد شاملو به دلیل آشنایی با فرهنگ و فولکلور و تجربیاتی که در کتاب کوچه و گرد‌آوری خرده‌فرهنگ‌ها و افسانه‌های مردم مناطق مختلف داشت، آن را سرود.شعری شبیه قصه پریا منتها این بار قهرمان این داستان مردی است به نام حسینقلی که نقش آن را میکائیل شهرستانی بازگویی کرده است و خود شاملو هم با صدای گیرا و پر و پیمانش نقش راوی را در این نمایش‌-قصه به عهده گرفته است. این اثر به کارگردانیِ میکائیل شهرستانی و تهیه‌کنندگیِ فرهنگ جولائی با شرکت گویندگان زیر ضبط شده است: شهین علیزاده (ننه‌چاه)، رضا کاووسی (حوض‌بابا)، مجید حمزه (پشت‌بام) و شهیندخت نجف‌زاده (دریا).پیام جهانمانی، نوازنده‌ی تار و آهنگساز  که پیش از این تکنوازی‌های او منتشر شده و آهنگسازی اش در آلبوم سرخانه هم در یاد دوستداران جدی موسیقی مانده است،  آهنگسازی این اثر را انجام داده استشروین مهاجر  با (کمانچه و کمانچه آلتو) و مانی بیات با (افکت صوتی) او را در این اثر همراهی می‌کنند.مردی که لب‌نداشت داستان مردی به نام حسینقلی است که لب ندارد و از این بابت معذب است و نزد ننه‌چاه،حوض‌بابا،پشت‌بام،دریا و ... می رود و از آنها می‌خواهد که برای لحظاتی لب‌خودشان را به او قرض بدهند اما آنها استنکاف می‌کنند تا این که در نهایت راوی که شاملو نقش آن را می‌خواند می‌گوید:

آی خنده خنده خنده
رسیدی به عرض ِ بنده؟
دشت و هامونو دیدی؟
زمین و زَمونو دیدی؟
انار ِ گُل‌گون می‌خندید؟
پِسّه‌ی خندون می‌خندید؟
خنده زدن لب نمی‌خواد
داریه و دُمبَک نمی‌خواد:
یه دل می‌خواد که شاد باشه
از بند ِ غم آزاد باشه
یه بُر عروس ِ غصه رُ
به تَئنایی دوماد باشه!
حسین‌قلی!
حسین‌قلی!
حسین‌قلی حسین‌قلی حسین‌قلی!»

 شاملو علاوه بر آنکه شاعری نامدار و چیره دست بود، از صدای گرم و گیرایی برخوردار بود و بسیاری از علاقه‌مندان آثارش و نیز کارهایی را که او خوانده(از جمله منتخباتی از حافظ و مولانا  و نیما یوشیج به آهنگسازی فرهاد فخرالدینی) با صدا و خوانش او تاثیر آن ابیات و غزل‌ها را صد چندان کرده است.اقبال از این آثار به اندازه‌ای بود که منجر به شکایت وارثان شاملو از برخی ناشران شد.

 


[ 1390/07/30 ] [ 06:41 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

: مختصری از زندگینامه حافظ:

شمس الدین محمد ملقب به لسان الغیب غزلسرای بزرگ و نامی ایران در قرن 8 میزیست. تاریخ دقیق ولادت وی مشخص نیست شاید حدود سال 727 . گویند پدرش بهاالدین بازرگانی اصفهانی بوده كه در كازرون با زنی از آن محل ازدواج كرده و خیلی زود در ایام كودكی شمس الدین محمد از دنیا رفت. پس از آن حافظ با مادرش زندگی سختی را در پیش گرفت و برای كسب نان به كارهای سخت و توانفرسا پرداخت و به سختی به تحصیل علوم پرداخت و در مجالس درس علما و بزرگان زمان خود حضور یافت.و چون در ایام جوانی حافظ قرآن بود حافظ تلخص كرد.وفات وی در شصت و چند سالگی در سال 792 یا 791 اتفاق افتاد .و پس از وفاتش شخصی به نام محمد گلندام اشعار وی را جمع آوری كرد. حافظ علاوه بر غزلهایش رباعی ،ساقی نامه و مثنوی نیز دارد ولی شهرتش به خاطر غزلهای پرارزش اوست .

 2: دوره ای كه حافظ در آن میزیست :

حافظ هنرمندی هدفمند بود و بنابراین از تاریخ زمانه اش جدا نیست . دوره زندگی این شاعر در عصر فترت دوره ایلخانی و تیمور است یعنی كشمكش بین دو آشوب بزرگ مغول و تیمور. شیراز در این اعصار كانون هنر ایران بود و به سبب هوشیاری یكی از اتابكان فارس با دادن خراج هنگفت از گزند حمله مغول د رامان ماند و پناهگاه هنرمندان و اندیشمندان شد  و به شكوفایی اقتصادی و هنری رسید. با این وجود عصر حافظ دوران سقوط ارزشهاست . عصر جنگهای داخلی و تزویر های خانگی .در این دوره قیام ها  اغلب خودجوش و بدون سازماندهی بودند . و عناصر جنبش های سازمان یافته را بیشتر دراویش تشكیل میدادند كه انها نیز توفیقی نداشتند ولی اندیشمندان عصر خود را تحت تاثیر قرار دادند . حافظ در دوران سیاه امیر مبارزالدین دلبستگی خود را به حركتهای تحول طلبانه نشان میدهد :

از كران تا به كران لشكر ظلم است ولی

از ازل تا به ابد فرصت درویشان است .

 3:حافظ و عرفان :
 عرفان به معنی یافتن حقایق از طریق كشف و شهود است.  و عارف د راشعار حافظ به معنی شخص خودشناس خداشناس حقیقت جوی است . مرتضی مطهری در تماشاگه راز میگوید : دیوان حافظ یك دیوان عرفانی است . د رحقیقت یك كتاب عرفان است به علاوه جنبه فنی شعر. به عبارت دیگر دیوان حافظ عرفان است به علاوه هنر . دیوانی است كه از عرفان سرچشمه گرفته و به صورت شعر بر زبان سراینده جاری گشته.

 بعضی هم برعكس عقیده دارند كه عرفان محلی است كه حافظ را به انسان و زمین پیوند میدهد و حافظ عارف مطلق نیست.  .

از دیدگاه عارفان جهان از عشق بوجود آمده و با نیروی عشق بازمیگردد.در عرفان تقابل میان عشق و عقل را به هنگام سخن گفتن از عشق زمینی و آسمانی میبینیم. حافظ نیز در میان این سنت دیرینه گام مینهد . حافظ بارها به عاشق بودنش صراحت دارد .تقابل عشق و عقل در ابیاتی كه خواجه عشق و رندی را در كنار هم میآورد به خوبی روشن است :

عاشق و رند و نظربازم و میگویم فاش

تا بدانی كه به چندین هنر آراسته ام

خواجه در حدیث عشق غزل میسراید و عشق را والا تراز عقل میداند و نگار زیبای خود را كه نه خط میداند و نه درس مساله آموز مدرسین میسازد.در شعر حافظ آنچه جهان را به حركت میآورد و این حركت را دوام میخشد عطش دستیابی به مبدا است كه این همان عشق است. شرح عشق بدانگونه كه مبنای وجود باشد پیش از حافظ نیز در شعر پارسی جایگاه خود را داشته است.  

حافظ عشق را اشتیاق به جاودانگی انسان و به گسستن زنجیرهای زمان و مكان به شكستن هنجارهای اجتماع میداند در واقع عقل حافظ جان است و عشق میل به فناست. وحدت وجود از بحث های اساسی عرفان است كه در شعر حافظ جایگاه خاصی دارد در شعر حافظ جهان با همه كثرت و رنگارنگی از حقیقت واحدی سرچشمه میگیرد و به سوی هدف یگانه پیش میرود .

 4: انسان شناسی و حافظ :


انسان در جهان بینی عرفانی نقش فوق العاده ای دارد تا انجا كه انسان عالم كبیر است و جهان عالم صغیر . در شعر حافظ انسان آزاده ای شوریده است كه در قلبش شعله تابناك عشق روشن است و بار امانتی را كه كوهها و آسمانها از پذیرفتن آن سرزندند بر دوش میكشد و فراتر از فرشتگان اوج میگیرد و آنان را وامیدارد تا با او باده مستانه بزنند.:

دوش دیدم كه ملایك در میخانه زدند

گل آدم بسرشتند و به پیمانه زدند

حافظ اختلاف آدمیان را د رنیافتن حقیقت میداند و میگوید :

جنگ هفتاد و دو ملت همه را عذر بنه

چون ندیدند حقیقت ره افسانه زدند

 ریشه رنج انسان در پراكندگی است و نیز ریشه كینه ها و خودخواهی ها .حافظ جهان را خراب آباد و دامگه حادثه میداند و میگوید كه اگر چند روزی روح انسان درقفسی گرفتار است سرانجام آزاد خواهد شد :

چنین قفس نه سزای چو من خوش الحانیست

روم به گلشن رضوان كه مرغ آن چمنم

 حافظ پیامی جدید در مورد انسان دارد در شعر مولوی انسان عاشقی است لبریز از شور جنون د ر شعر سعدی انسان موجودی است كاملا عادی در شعر خیام حیران و سرگشته است اما در شعر حافظ نشانی میابد كه ویژه خود اوست . هم عاشق است و هم آزاده هم چشم به زیبایی های زمین دارد و هم  زشتی ها را میبیند . مهمتر از همه اینكه بر جهانی بهتر و شایسته تر نظر دارد. جهانی آنچنان كه باید باشد نه آنچنان كه هست. :

آدمی در عالم خاكی نمی آید بدست

عالمی دیگر بباید ساخت و از نو آدمی


[ 1390/07/30 ] [ 06:40 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

Øکلاسهای آموزشی مأموران سرشماری نفوس ومسکن آباده آغاز شد×

 

کلاسهای آموزشی مأموران سرشماری نفوس ومسکن شهرستان آباده با حضور سرپرست فرمانداری ، معاون اجرایی ستاد سرشماری شهرستان،کارشناسان مربوط و نفرات برگزیده جهت آموزش در محل دانشگاه آزاد اسلامی برگزار شد.

به گزارش روابط عمومی فرمانداری آباده وسخنان مقام معظم رهبری در خصوص اهمیت سرشماری  به سمع حاضرین رسیده شد،درادامه سید نعمت اله خرسندی سرپرست فرمانداری آباده طی سخنانی ضمن گرامیداشت دهه کرامت و تبریک میلاد امام رضا(ع) به بیان مطالبی    در خصوص فواید وارزشمندی سرشماری پرداخت و گفت: شالوده تصمیم گیری های اساسی در کشور آمار واطلاعات صحیح می باشد. کشوری موفق تر است که بتواند اطلاعات آماری دقیق تری بدست آورد. با توجه به اینکه این رسالت به عهده شما عزیزان گذاشته شده بایستی با حضور فعال در کلاسهای آموزشی و پس از آن مشارکت در جمع آوری آمار واطلاعات خواسته شده با حفظ امانت داری و صداقت، در این زمینه کشور را یاری کنید.

خرسندی افزود: ارزیابی تمتمی شرکت کنندگان با توجه به وضعیت حضور ومیزان مشارکت در کلاسها ، نحوه ی انجام عملیات میدانی ونمرات آزمونها خواهد بود و در صورت کسب حد نصاب نمره ی نهایی که نمره 75 می باشد اجازه کار در سرشماری خواهید داشت.

در این مراسم کرامت قاسمی معاون فرمانداری و معاون اجرائی ستاد سرشماری شهرستان نیز طی سخنانی ضمن تأکید بر اهمیت انجام درست ودقیق این مأموریت در سطح شهرستان وهمچنین حضور فعال پذیرفته شدگان در کلاسهای آموزشی به تشریح برنامه ها وزمانبندی اجرای طرح سرشماری پرداخت.


[ 1390/07/27 ] [ 05:50 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

آباده میزبان ناشران داخلی

نمایشگاه بزرگ کتاب در آباده برگزار می شود فر هاد یمین رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آباده با بیان این مطلب افزود :در این نمایشگاه یکصد پنجاه ناشر داخلی حضور دارند که بیش از هفت هزار عنوان کتاب در زمینه های علو م قرآنی ،ادبی ،تاریخی ،کودک ونوجوان در معرض دید علا قه مندان قرار خواهد گرفت

 یمین هدف از برگزاری نمایشگاه را ترویج فرهنگ کتابخوانی ودسترسی آسان به کتاب عنوان کرد وافزود به باز دید کنندگان که از این نمایشگاه دیدن می کنند کتابهای موجود را با 50در صد تخفیف در اختیار آنان قرار خواهد گرفت واین سومین سالی است که این نمایشگاه در آباده برگزار می شود .

 رییس اداره فرهنگ وارشاد اسلامی آّباده در ادامه اظهار داشت ساختمان کتابخانه مرکزی در زمینی به مساحت5000مترمربع وبا زیر بنای2500متر مربع با اعتباری افزون بر

12میلیارد ریال در سه طبقه در حال احداث می باشد . یمین از رو نمایی دو اثردکتر جمشیدصداقت کیش محقق و نویسنده آباده ای خبر داد  وگفت به مناسبت هفته کتاب از دو اثر به نامهای:

شاه اسماعیل صفوی وتاسیسات زندیه در آباده وتاریخچه چاپ ونشر در فارس با حضور ایشان طی مراسمی رو نمایی می شود

 اضافه می گردد .این نمایشگاه با همکاری مرکز پخش طلوع تهران،  اداره فرهنگ وارشاد اسلامی ،نهاد کتابخانه های عمومی و دانشگاه پیام نور از اول آبانماه به مدت 15روز در محل ابوالفضل آباده همه روزه از ساعت 9تا 12  ,-  15 تا 21پذیرای      علا قه مندان خواهد بود .


[ 1390/07/26 ] [ 05:18 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

تاریخچه داروسازان و داروخانه های آباده !

 

حیدر نیکو فرزند بابا جعفر اولین آباده ایی بود که گویا به سفارش سراج الحکما( در مورد سفارش سراج الحکما دلیل قاطع در دسترس نیست) و پسرانش محمد حسین خان و بدیع الله خان  ، عطاری داروخانه مانندی را تاسیس می کند  .وی تا کلاس چهارم تحصیل نموده بود . او بعد از تعطیلی داروخانه ی خود مدتی در داروخانه ی رضانیا کار می کند ولی بعدها به علت کهولت سن کار را کنار می گذارد . حیدر نیکو در سال ۱۳۴۲ به دلیل بیماری ذات الریه بدرود حیات گفت .

محمد حسین رضانیا( معروف به محمد حسین بزاز ) به دلیل اختلاف نظر با حیدر نیکو ، با همراهی پسرانش عطاری داروخانه مانندی در آباده تاسیس می کند و کم کم آن را توسعه می دهد. لازم به ذکر است که پیشرفت علم شیمی و داروسازی در توسعه ی داروخانه ها حائز اهمیت بوده است . پس از داروخانه های تاسیس شده توسط آقایان نیکو و رضانیا ، داروخانه های دیگری همچون اتحاد ، منصوری و ... بوجود آمدند .

اولین افرادی که در داروخانه های آباده مشغول به خدمت شدند عبارتند از آقایان :حیدرنیکو - سید مهدی دارویی(اهل اصفهان ) - حسن بیدکی( بعدها به دلیل عدم علاقه این شغل را رها می کنند ) - محمدحسین رضانیا - عبدالرسول رضانیا - علی اصغر رضانیا - محمداسماعیل رضانیا - حبیب الله حداد ( داماد حیدر نیکو که بعدا به آهنگری روی میآورد و نام فامیلشان اقتباسی است از حرفه ی پدرانشان ) - جلال امامی - سید عباس حسامی ( داماد بزرگ علی آقا  واعظ زاده ) و ...

نخستین تحصیلکردگان رشته ی داروسازی آباده

اولین : دکتر اکبر امامی فرزند رحیم

دومین : دکتر محمدصادق رضانیا فرزند محمدحسین

سومین : دکتر مجدالدین یداللهی فرزند آقا میر 

نخستین بانوان داروساز تاریخ آباده عبارتند از : دکتر بهنام ، دکتر زهرایی ، دکتر خامسی ، دکتر ژیلا تقوی ، دکتر ناهید خلیلی ، دکتر زهرا ناظمی  و ...

دکتر جلیل حقیقت کیش فرزند دکتر محمدعلی حقیقت کیش ( معروف به  دکتر صحیه ) هم اولین دندانپزشک تاریخ آباده بوده اند که در تاسیس دانشکده دندانپزشکی شیراز نقش موثری را ایفا می کنند . متاسفانه نتوانستیم اطلاعات دقیقتری از این بزرگ مرد تقریبا گمنام کسب  کنیم .

                                                  یاد و نام همه ی این عزیزان گرامی باد.

 

 

 


[ 1390/07/20 ] [ 06:44 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

شمه ای درباره منبت جهان و تاریخ پیدایش آن در اقساء نقاط جهان و ایران:

 برای اولین بار در مصر قدیم حدود هفت هزار سال قبل نقوش بروی چوب انجام گرفته که نمونه ای از آن در موزه قاهره موجود می باشد، و پس از مصر اقوامی مانند کلدانی ها، آشوری ها، فینیقیها، بابلی ها، این کار را انجام دادند و سرانجام در فلات ایران در زمان مادها نقوش بر روی چوب انجام گرفته، البته تاریخ دقیقی از زمان انجام آن ها در فلات ایران نداریم. ولی از زمان هخامنشی ها منبت بروی چوب برای ما مشخص است. همان نقوش که بروی سنگ انجام می گرفته برروی چوب از قبیل درها، دریچه ها، سقف ها و ستون های چوبی انجام می گرفته در کاخ های تخت جمشید، استخر، تیزفون و غیره . . . .

ـ بطور کلی منبت بر چهار شاخه تقسیم می شود:

1 ـ شاخه استیل: در اروپا انجام می گرفته و می گیرد مانند کشورهای ایتالیا، اسپانیا، پرتغال

2 ـ اروپای شرقی یا روسی( مشتمل بر نقوش درشت و تکراری می باشد)

3 ـ منبت سنتی یا ایرانی : ( مشخصاً در ایران انجام می شده و به جاهای دیگر نیز بسط و توسعه پیدا کرده مانند شبه قاره هند و قبل از هندوستان در ایران بزرگ و در شهرهایی که الان جزء ایران نیستند مانند: سمرقند، بخارا، گنجه و امثال آن انجام می گرفته)

4 ـ منبت تلفیقی: که 50% آن از منبت استیل و 50% دیگر از منبت سنتی گرفته شده و پیش تر در شهرهائی مانند گلپایگان، خوانسار، اصفهان و تا حدودی در تهران رایج است.

ـ منبت در ایران بعد از اسلام:

خلفای عباسی به دلیل مصور بودن این هنر با اشکال انسانی و حیوانی حرام می دانستند، و این هنر را ممنوع اعلام کردند، تا زمان هارون رشید (خلفای عباسی) به همت ایرانیان که در دارالخلافه عباسیان نفوذ داشتند، از جمله خاندان برمکیان خلیفه وقت را تشویق به از سر گرفتن هنرهای بومی در تصرفات اسلامی کردند، مورد پذیرش قرار گرفت مشروط بر اینکه از تصاویر انسانی و حیوانی استفاده نشود. این موضوع باعث گردید که هنرمندان را از شمال آفریقا، شامات، اسپانیا، ایران و بین النهرین در بغداد تجمع نموده و سبکی را بوجود آورند که عاری از تصاویر انسانی و حیوانی باشد. این هنرمندان سبکی را بوجود آوردند که 50% آن الهام از طبیعت و 50% دیگر ذهنیت خود هنرمندان بود. و نام این سبک را سبک اسلامی گذاشتند. همین سبک در زمان صفویه با تغییراتی توسط مرحوم رضا عباسی تغییر نام یافت و نام اسلیمی گرفت. در حال حاضر سبک های در منبت سنتی عبارت است از اسلیمی، خطایی دو سبک اصلی می باشد، زیرمجموعه های آن عبارت است از، اسلیمی نرگس، اسلیمی گل سرخ، اسلیمی پیچک، اسلیمی گوشواره ای، اسلیمی مضاعف، و اسلیمی مطلق زیرمجموعه ای خطایی: کتیبه، لچک، بوستان، گلستان، گل و مرغ ، فراز.

- تاریخ شروع منبت در آباده:

در اوایل حکومت صفویه شخصی که حرفه آن گفته می شود کشاورزی بوده، و در قریه جزمودق زندگی می کرده یک قریحه هنری فوق العاده ای داشته که بدون مربی و استاد، نقوش را بروی چوب انجام داده و این شخص مسافرتی طولانی را که پس از انجام مناسک حج به مصر، سوریه کنونی و بین النهرین داشته با اساتید آن جا نیز آشنا می گردد و تجاربی را کسب می نماید، و پس از برگشت به موطن کارهایی را بروی چوب انجام داده که بی نظیر می باشد، از نظر کمیت محدود و از نظر کیفیت در رده بالاست که دو، سه، قطعه آن ها در موزه های خارج از کشور موجود است. این شخص شاگردی را تربیت می کند به نام هاشم ابن علی که او نیز کارهایش در موزه های خارج از کشور موجود است بعد ایشان فرزند خود و تعداد دیگری را آموزش می دهد. یکی پس از دیگری ادامه پیدا کرده تا به محمد علی ابن هاشم جد این جانب می رسد، ایشان شاگردان زیادی را تربیت کرده که اکثراً در اوایل حکومت پهلوی در آباده می زیستند، مانند حسین منبتی( پدر این جانب)، آقا عبدالله صنیعی، میرزا حسین صنیعی، میرزا احمد صنیعی، احمد خان زائرپور، فتح اله حق شناس، حبیب حاج علی اکبر معروف به رضانیا و تعدادی دیگر را تربیت نموده است که از پیشرفته ترین رشته منبت بوده اند که همین گروه بودند که منبت سنتی سبک آباده را بر اقساء نقاط ایران از جمله اصفهان، تهران، و دیگر جاها بسط و اشاعه دادند.

مثال: در اوایل حکومت پهلوی از دو نفر از این هنرمندان برای پایه گذاری این هنر در مرکز هنرهای مستظرفه (‏هنرهای زیبا) دعوت گردیدند و به تهران رفتند. این دو نفر عبارت بودند از حسین منبتی و احمد شیخ معروف به امامی . پدر من (حسین منبتی) بعد از مدتی که به آباده برگشت ولی احمد امامی برای همیشه در تهران ساکن گردید و پس از نام برده، فرزندانش علی امامی، خلیل امامی، طاهر امامی یکی پس از دیگری ریاست بخش منبت سنت ایران را در هنرهای زیبا بر عهده داشتند برادران صنیعی به اصفهان رفته و این هنر را در اصفهان بسط و توسعه دادند و مخصوصاً میرزا احمد صنیعی که به استخدام هنرستان کمال الملک اصفهان درآمد و مدت 40 سال در آن هنرستان فعالیت داشت و تعدادی از کارهای ایشان در اصفهان نگهداری می شود.

پس از این گروه در اصفهان فرزندان صنیعی در این رشته فعال بودند. در آباده حسین منبتی معروف به حسین قاشق تراش علاوه بر فرزندان خود را که به نحو احسنت آموزش داد شاگردان بسیاری را تربیت کرد که عبارت بودند از میرزا نعیم معمار مشرفی، عباس مشرفی، روح اله فروتن، مرحوم غلامعلی یکزمان، اردشیر پورحمزه ، و استاد محترم آقای شهریاری. تا زمان اشخاص فوق منبت آباده در حد مطلوب و قابل قبول بود.

متأسفانه بعد از آن که منبت آباده بنا بر بی توجهی اولیاء و نداشتن آموزش درست به هنرجویان روبه قهقرا و افول رفت، و هنوز هم با آنکه در حال حاضر یک مقدار توجه می شود ولی به اصل خود برنگشته است که امیدواریم در آینده شاهد برگشت این هنر به اصل خود باشیم.

و اما این جانب بهرام منبتی فرزند حسین منبتی متولد مهرماه 1315 متولد در آباده از طفولیت زیر نظر پدر منبت سنتی را فرا گرفتم، استاد دوم من برادر بزرگ مرحوم محمدرضا منبتی هم از نظر تکمیل این هنر و هم از نظر طراحی استاد مسلم من بودند، به طوری که با فراغت از دبیرستان، به قول پدر بر درجه استادی رسیده بودم. پس از گرفتن دیپلم مدت چهارسال در هنرهای زیبای تهران با آقایان امامی همکاری داشتم و در سال 1346 به استخدام آموزش و پرورش درآمدم در حالی که من استخدام آموزش و پرورش بودم کار هنر منبت را هیچ گاه به کنار نگذاشته و ادامه دادم. قبل از انقلاب مشاور هنری اداره فرهنگ و هنر آن زمان بودم و پس از  انقلاب ( در سال 60) بنا به همت اداره کل فرهنگ و ارشاد اسلامی برای اولین بار کلاس منبت را برای آقایان در خانه فرهنگ شماره 1 شیراز دائر نمودم و تعدادی از افرادی که به این کار عشق می ورزیدند ثبت نام نمودند که بیشتر آن ها از اساتید دانشگاه شیراز و کارمندان دولت بوده اند و بسیاری از آن ها به درجه اساتید رسیدند می توان چند نفری از آن ها را نام برد مانند: دکتر آذرخش، مهندس آذرخش، مهندس حق صفت، دکتر کدیور، دکترجعفری، کمال جهانشاهی، محمدرضا دانشور، و تعداد بسیاری دیگر. و در سال (1370) برای اولین مرتبه کلاس هایی برای خانم ها دائر نمودم که به ضمن بعضی ها خانم ها می توانستند موفق باشند برخلاف نظر آن ها نه تنها خانم ها توانستند در این هنر پیشرفت کنند گوی سبقت را از آقایان ربودند نه تنها از نظر کمیت بلکه حتی از نظر کیفیت.

این کلاس ها چه برای خانم ها و چه آقایان همچنان ادامه داشته و دارد. با توجه به اینکه در حال حاضر بین % 90 تا 80 هنرجویان ما خانم ها می باشند. و درحال حاضر می توان گفت: که شیراز در رشته منبت می تواند از نظر آکادمیک و علمی در ایران مقام اول را دارد با توجه به اینکه آباده را نمی توان فراموش کرد چون مهد و پایه گذاری منبت سنتی بوده است. امید می رود که در آباده نیز توجه بیش تری به این رشته هنری مبذول گردد و هنرمندانی که در این رشته کار می کنند توجه بیش تری به سبک های واقعی و اصیل داشته باشند و آموزش ببینند این منبت با همت اولیای امور در آن شهرستان در سال (65) بنده همکاری خود را با دانشگاه الزهراء تهران شروع کردم و دانشجویان آن دانشگاه در رشته صنایع دستی در رشته منبت زیر نظر این جانب آموزش دیدند و از بدو تأسیس دانشکده هنر و معماری شیراز با این دانشکده برای تربیت دانشجویان در رشته منبت سنتی ایران همکاری داشته و دارم. و تاکنون حدود 8 نفر از دانشجویان در این دانشکده پایان نامه خود را زیر نظر این جانب در رشته سنتی سبک آباده به پایان رساندند. که چند نفر آن ها عبارتند از سارا پاک یاری، ربابه اسماعیلی، اصغری، شیرازی، هنرزاد، ایمانی، میزانی، ابوالقاسمی. و در ضمن در سال 1369 از مرکز ارزشیابی هنرمندان کشور به درجه 2 هنری نایل گردیدم در سال 1387 یعنی خرداد گذشته به درجه 1 هنری که معادل دکتری می باشد نایل گردیدم.

همسر من تحصیلات ابتدایی داشته و خانه دار می باشد. دارای 3 فرزند می باشم به نام های دکتر مهران منبتی، مهندس کامران منبتی، دکتر مهرنوش منبتی مخصوصاً دو نفراول نیز در هنر منبت در حد عالی می باشند.   

 

 

                                                                              باتشکراز جناب آقای بهرام منبتی


[ 1390/07/20 ] [ 06:43 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

                                  فتح قله قارقاری                 

به مناسبت بزرگداشت روز جهانی سالمند یک گروه 10نفره از کوهنوردان

هیئت کوهنوردی چکاد ( وابسته به شبکه بهداشت ودرمان آباده ) به سر پرستی اسماعیل رضا نیا پس از 5/ 3 سا عت کوه پیمایی موفق به فتح قله 2950متری قار قاری در منطقه چهل زرعی شدند و پرچم جمهوری اسلامی ایران به همراه پلا کاردی که عبارتی در رابطه با این روز روی آن نقش بسته بود .به اهتزاز در آوردند .

اسامی صعود کنند گان به شرح ذیل می باشد .

 سید ابراهیم سجادی- محمد تقی صفایی – پویان فرزانه –       مهران  وغلامرضا  دانشور-  حسن جباری – امیر شهبازی –           علی اصغر عبدالهی –مجتبی فرخی وحمید رضا یزدانبخش


[ 1390/07/20 ] [ 06:31 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]

شرکت صدف سرام استقلال آباده از نگاه مدیرعامل جدید                    

به دنبال معرفی شرکتها وکارخانجات وابسته به معدن خاک نسوز این بار به دیدار شرکت کاشی صدف سرام استقلال آباده رفته ایم واززبان مدیرعامل جدید آن این شرکت را معرفی می کند.

اینجانب میثم فیاضی متولد 1363 دارای مدرک کارشناسی ارشد مهندسی مواد و مدیرعامل شرکت کاشی صدف سرام استقلال آباده می باشم .

 در سال 86 موفق به کسب مدرک کارشناسی رشته سرامیک از دانشگاه میبد و در سال 88از دانشگاه اهواز در مقطع کارشناسی ارشد در رشته مهندسی مواد فارغ التحصیل شدم.

و با توجه به رشته تحصیلی در کارخانجات کاشی مریم، نارین و باستان میبد که از بهترین و بزرگترین کارخانجات تولید کننده کاشی دیوار هستند  تجربیات خود را به دست آوردم. 

                                                                  

وی درمورد شرکت کاشی صدف سرام استقلال گفت:

این شرکت با ظرفیتی بالغ بر هشت میلیون متر مربع در سال، طی دو فاز هرکدام با ظرفیتی بالغ بر چهار میلیون متر مربع در سال به بهره برداری خواهد رسید.

محل اجرای پروژه،  فاز 2 شهرک صنعتی می باشد که در حال حاضر با در اختیار داشتن زمینی به مساحت 14 هکتار مشغول به فعالیت است.

وی افزود تا کنون مجوزهایی به منظور تاسیس شرکت ، همانند جواز تاسیس از سازمان           صنایع و معادن ، جواز بهداشت از دانشگاه علوم پزشکی و جواز محیط زیست از اداره محیط زیست اخذ شده است

فیاضی درموردفروش وپذیره نویسی سهام افزود: مطابق با قوانین و مقررات تجارت و با نظارت سازمان بورس و اوراق بهادار و اخذ تائیدیه های لازم از اداره ثبت و اسناد شهرستان آباده تحقق یافت و با برگزاری مجمع عمومی ، اعضاء هیئت مدیره انتخاب شدند که با تلاش و کوشش اعضاء   شرکت کاشی صدف سرام استقلال آباده در سازمان بورس و اوراق بهادار پذیرفته  و به ثبت رسید تا گام هایی موثرتری  درراه اندازی پروژه برداشته شود

مدیر عامل جدیداعضاء هیئت مدیره را به این شرح معرفی کرد:

1-     مهندس محمد حسن مقامی به عنوان رئیس هیئت مدیره

2-     تیمور شیرازی به عنوان نائب رئیس هیئت مدیره

3-     داریوش نادری به عنوان عضو هیئت مدیره

4-     محمد علی باقری به عنوان عضو هیئت مدیره

فیاضی درمورد اجرای عملیات و اقدامات صورت گرفته افزود:

  پس از خریداری زمین از شرکت شهرک ها و انجام عملیات آبرسانی و برق رسانی به محل اجرای پروژه، تیمی متشکل از مشاوران ساختمانی و کارشناسان مجرب با تهیه نقشه های ساختمانی و چیدمان ماشین آلات، طراحی کل سایت را بررسی و نهایی به عمل آوردند که با برگزاری مناقصات مورد نیاز، با همت و همدلی شرکت ها و پیمانکاران شهرستان آباده و استان فارس، عملیات تسطیح و کوبش زمین با نیروی مضاعف انجام گردید و به موازات آن عملیات دیوارکشی و حصارکشی پیرامون سایت و ساخت سوله  و نرده کشی دیوارهای کارخانه نیز توسط پیمانکاران شهرستان و استان با جدیت در حال انجام می باشد.

                                                                         

وی درادامه اظهار داشت : در حال حاضر بیش از 90% فونداسیون به اجرا در آمده است. همچنین یک تیم مطالعاتی و مشاورین متعهد این شرکت   با کارخانجات سازنده ماشین آلات این صنعت از کشور ایتالیا که از بهترین تولیدکنندگان  ماشین آلات کاشی و سرامیک در دنیا محسوب می شوند، در حال مذاکره هستند تا جدید ترین و بهترین دستگاهها خریداری و محصولات با کیفیت عالی روانه بازار مصرف گردند.

مدیرعامل کاشی صدف درمورداقدامات انجام شده گفت:

هم اکنون ساخت منبع زیرزمینی ومنبع هوایی آب،عملیات تسطیح نهایی سالن تولید و مرحله دوم مناقصه ساخت سوله جهت تکمیل در کوتاهترین زمان  در دست احداث می باشد. ضمن اینکه در آینده ای نزدیک نماینده شرکت SACMi ایتالیا جهت بازدید از محل سایت در شرکت صدف صرام حضور خواهند یافت. وی مدت زمان اعلام شده از طرف شرکت فوق الذکر جهت سفارش و ساخت دستگاه  6 ماه و مدت زمان مونتاژ آن نیز8-6 ماه اعلام وافزود امور مربوط به آماده نمودن سالن تولید جهت نصب ماشین آلات ، تاسیسات ،اموربرقی،تاسیسات وعمران  نیز در سریع ترین زمان ممکن و  بهترین کیفیت در حال انجام است.

هیئت مدیره کارخانه در سال جهاد اقتصادی و با همتی مضاعف در حال پیشبرد فعالیتها طبق برنامه  زمان بندی شده پروژه می باشد. در این راستا می بایست از زحمات دلسوزانه و خالصانه هیئت موسس که تلاش بسیار فراوانی را از بدو تاسیس تا برگزاری مجمع عمومی موسسین داشتند تشکر و قدردانی گردد ضمن اینکه  هم اکنون نیز از راهنمایی ها و رهنمودهای این عزیزان بهره می جوئیم.

تفکر ساختن آباده ای موفق و صنعتی و کاهش نرخ بیکاری که یکی از مشکلات بزرگ شهرستان می باشد با  مشارکت مردم عزیز و فهیم  شهرستان بیش از پیش تحقق خواهد یافت.

 

 


[ 1390/07/6 ] [ 06:01 ب.ظ ] [ شهاب صفایی ] [ نظرات ]
.: Weblog Themes By SibTheme :.

درباره وبلاگ

آدرس وبلاگ های همكار:
http://analia2012.blogfa.com
http://www.roomfa.ir/login.php


نویسندگان
لینک دوستان
پیوندهای روزانه
نظر سنجی
كدامیك را بیشتر می پسندید










موضوعات وب
آمار سایت
بازدیدهای امروز : نفر
بازدیدهای دیروز : نفر
كل بازدیدها : نفر
بازدید این ماه : نفر
بازدید ماه قبل : نفر
تعداد نویسندگان : عدد
كل مطالب : عدد
آخرین بروز رسانی :
امکانات وب

سیب تم

سیب تم


دریافت كد ساعت

سیب تم

سیب تم

قالب وبلاگ

سیب تم

سیب تم


Top Blog
وبلاگ برتر در تاپ بلاگر


سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
Susa Web Tools
Susa Web Tools
Susa Web Tools
Susa Web Tools
سوسا وب تولز - ابزار رایگان وبلاگ
SusaWebTools